Molta bibliografia, molts articles i debats, molts anàlisi i molts i molts càlculs s’han fet i s’han fet fer a les persones emprenedores per elaborar i valorar una idea de negoci a través del pla d’empresa, requisits bàsic i indispensable abans de posar-nos en marxa un nou projecte empresarial.
El resultat, un elevat nombre de desercions pel camí. Per què? Fàcil, davant de la dificultat tècnica d’elaborar un pla d’empresa, molts usuaris descartaven la possibilitat i rebutjaven l’assessorament i tutorització del servei.
Com intentem treballar avui? Òbviament, al final, en molts casos, abans d’iniciar el projecte, caldrà haver fet un complet i detallat pla d’empresa, on es treballen diferents hipòtesis, es fan molts càlculs i es treballen previsions a mig i llar termini, malgrat és possible que, després, poc o res tenen a veure després amb la realitat. Però ara, treballem intentant facilitar la part inicial, el pla d’empresa es pot fer molt més fàcil a partir de treballar prèviament altres conceptes que a continuació introduïm.
Darrerament, s’està recomanant utilitzat la metodologia del model canvas (llenç) de l’Alexander Osterwalder, dividit en 9 blocs. Aquest model d’anàlisi, ens permet fer un anàlisi molt més intuïtiu, pràctic, fàcil, esquemàtic per valorar la nostra idea.
A partir de què? Doncs simple, pràcticament és donar resposta del típic: què, qui, com i quant?
Però fins i tot, abans d’iniciar i completar els 9 blocs esmentats, cal començar donant resposta a les següents qüestions:
– Quin problema resolc aparentment? Definint aquesta demanda, ja tenim més clar el segment.
– Pagaran per resoldre aquest problema?
– Hi ha una manera efectiva d’aconseguir fer-ho arribar ala clients a través dels canals?
Si no som capaços de donar resposta convincent i interessant a aquestes qüestions, val la pena replantejar-nos el projecte i tornar a començar.
Al Centre de Serveis us podem ajudar a tirar-ho endavant.