L’estudi de mercat

Què és un estudi de mercat?

Consisteix en una iniciativa empresarial per tal de conèixer la possible viabilitat comercial d’una activitat econòmica. És a dir, si un producte o servei és capaç d’aconseguir tenir rendibilitat econòmica.

Com s’ha de fer?

Podem considerar una part més objectiva, que són les dades estadístiques, estudis i demès informació que podem trobar i, una altra part, més subjectiva i tècnica que són el contacte directe amb elements del mercat.

La primera part consisteix en recollir informació i analitzar les dades de clients, competidors, proveïdors i del propi mercat. I, la segona part, l’observació directa, a partir d’organitzar focus grups, enquestes, investigació sobre el terreny, entrevistes individuals a experts, professionals, clients i proveïdors, observacions en el terreny o adaptades específicament al producte.

Com podem recollir informació?

–      Informació gratuïta i accessible per internet (portals de l’administració, serveis d’estudis de les entitats financeres i institucions (Banc d’Espanya, Ine, Idescat, ministeris, universitats,…)

–      Informació d’empreses, sector i competidors accessible des d’internet (google és el teu amic!). Sense cost però atenció a les fonts.

–      Fires sectorials

–      Revistes especialitzades

–      De la pròpia empresa si ja existeix, comptabilitat, informació de vendes, producció, resultats campanyes publicitàries, contactes, informes anteriors,…

–      Empreses d’informes comercials (pagant)

Com poder fer l’observació directe?

–      Recollida de dades de tràfic d’un local

–      Observació de clients en establiments de la competència

–      Observació de clients en el propi establiment

–      Visitar la competència

Com fer entrevistes i enquestes?

Per tenir un coneixements sobre el nostre clients, més objectiu, i el seu comportament, podem fer el següent:

–      Entrevistes en profunditat amb algun expert del sector i amb clients

–      Organitzar grups de discussió, amb clients potencials

–      Enquestes, però hauria de ser representativa (marge d’error)

–      Panels d’enquestació: contractar una empresa que tingui accés a una mostra dels clients potencials

Per investigar i analitzar la competència?

Estudiar competidors per saber qui fa les coses bé i qui no i, per saber com reacciona si li prens clients.

–      Visita presencial

–      Visitar les web i seguir-los a les xarxes socials

–      Plànol de situació de la competència i radi d’acció

–      Anàlisi dels líders del mercat

–      Informes i perfils d’empresa

–      Taula comparativa punts forts i punts febles

Com definir el teu client específic?

–      Dedicació pròpia, és a dir, destinar-hi el nostre temps

–      Subcontractar (a partir de 2.000€), per fer un treball de camp. Després seria recomanable el buidat i l’explotació de dades i anàlisi de les mateixes fer-ho directament, tot i que també és pot contractar però amb una major inversió.

–      Definir possibles grups de clients i fixar el segment o nínxol de mercat. La teva estratègia de comunicació i de màrqueting ha de ser coherent amb les característiques, comportaments i hàbits de consum dels teus clients potencials.

–      Preus d’estudis de mercat a partir de 2.000€ (es.nielsen.com; institutodym.com; eurus.es; feebbo.com; optimumventas.com; sondea.com; canalsondeo.com)

Comparteix..