Quan realitzem un estudi de mercat, del qual ja vàrem parlar, un dels aspecte més important és definir clarament quin és el nostre públic objectiu i saber-lo diferenciar i analitzar individualment. Tot seguit facilitem algunes pautes.
Què és?
Consisteix en fer una divisió del mercat, en petits grups de consumidors homogenis, que comparteixin gustos i necessitats comuns. L’objectiu és dissenyar una estratègia que m’apropi a ells.
Per què?
Per poder triar, dels grups resultats, el més idoni i adequat pel nostre producte o servei, permeten orientar i enfocar totes les nostres estratègies de màrqueting i aconseguir que siguin més eficaces.
Quins avantatges té?
– Seleccionar el mercat que s’adaptin millor els nostres productes i característiques d’empreses.
– Desenvolupar una estratègia de màrqueting i comercial coherent, ajustada al segment objectiu, al target.
– Incrementar la fidelitat del client cap al producte, doncs ens adaptem millor a les serves necessitats.
– Perseguint identificar el segment objectiu, al grup de consumidors ideal.
Quins inconvenients?
– És més car, els costos són més grans, inicialment. Pot suposar adaptar o crear més d’un producte o serveis i per tant, tenir que assumir dues estratègies de producció, logística, màrqueting i comercial.
– Segmentar en profunditat augmenta el risc d’inestabilitat de la demanda, que canvia en el temps.
Com fer una segmentació?
– Identificar-los
– Accedir-hi fàcil
– Diferents entre sí
– Estabilitat en el temps
– Potencial de vendes suficient
– Útil per aplicar la nostra estratègia comercial
Procés i estratègia
– Identificar les variables de la segmentació
– Desenvolupar els perfils de cada sector
– Esvaluar l’atractiu de cada sector en funció del potencial de vendes
– Selecció del segment o target
– Identificar possibles accions per posicionar-se en els segments escollits
– Seleccionar accions
Criteris de segmentació de mercats
– General – Objectius: demogràfics (edat i sexe), soci-econòmics (renda) i geogràfics (país)
– Generals – subjectius: personalitat del consumidor (líder, introvertit,…), estils de vida (activitats, interessos, opinions,…)
– Específics – subjectius: avantatge buscada, actituds, percepcions o preferències del consumidor respecte a la marca, el producte o el servei.
– Específics – objectius: tipo de consumidor (gran, mitjà), tipologia d’ús, fidelitat, tipus de compra, situació de compra, lloc de compra, etc.
Estratègies de segmentació de mercat
Un cop seleccionat el target o públic objectiu, dissenyem l’estratègia per arribar el nostre mercat:
– Màrqueting – concentrat: adreçat a un sol segment buscant el lideratge ( sol segment més risc però més econòmic)
– Màrqueting – diferenciat: per cada producte i segment, un posicionament (menys risc, més extensió de productes)
– Màrqueting – indiferenciat: no hi ha segmentació. Mateix producte a tot el mercat. Mercats canviats.