Moltes persones usuàries del Servei de Creació d’Empresa, quan els recomanem que els convindria elaborar un pla d’empresa per valorar la seva idea de negoci, no ens traslladen ni ens manifesten la pregunta que, malgrat tot, la comunicació no verbal, els delata: i per quina raó haig de fer-ho això?
Molts esforços destinem a explicar-ho i no sempre ens en sortim convencent els interessats, principalment perquè segueixen sense entendre de la seva importància i, també, perquè suposa entrar en fer un anàlisi, esforç i dedicació en relació a la seva idea que, potser, no és la que imaginaven i no havien pensat.
Trobem menys resistència quan aquest és un tràmit obligatori com, per exemple, capitalitzar l’atur. Majoritàriament la predisposició a elaborar un pla d’empresa és més gran quan aquest procés és requerit i necessari per accedir a una altra instància.
Però aquesta no ha de ser la raó principal, evidentment, ni única. El fet de trobar-se obligatòriament davant la disjuntiva de tenir-ho que fer sí o sí, és quan es passa, en segons quin casos, a intentar que el faci l’assessor que tenen davant o anar a un gestor o amic, és a dir, a delegar a una altra persona la responsabilitat d’analitzar el seu projecte.
Està clar que tampoc és la solució, aquesta passa perquè l’esforç de sensibilització i responsabilitat que es fa generalment des del món local per acompanyar i assessorar a possibles emprenedors, va molt encaminat a intentar professionalitzar aquesta feina d’”emprenedoria”, és a dir, a prendre decisions de manera rigorosa i professional. És a dir, el que busquem és que fonamentin la seva decisió recolzat per un convenciment fred obtingut a partir de l’elaboració amb rigor del pla d’empresa.
En una altra entrada, parlarem més profundament de la importància d’aquesta eina o similar i la seva utilitat. Però també volem recordar-vos que, en el Servei de Creació d’Empresa, a més del model de pla d’empresa i el suport i assessorament per la seva elaboració, també tenim un model molt més senzill, àgil i breu que permet, al menys, obtenir una informació mínima i d’extrema utilitat per decidir si continuem o no tirant endavant. És una guia, un document que ens permet fer una valoració de l’idea empresarial, de plantejar uns mínims per decidir aprofundir i seguir endavant amb el projecte o repensar-ho.
En tot cas, en qualsevol situació, us recomanem la importància de consultar-ho amb professionals dedicats a aquestes tasques i, per descomptat, fer-ho sempre a partir d’un anàlisi més científic, fred i responsable per prendre la decisió definitiva. Evidentment, en el Centre de Serveis estem a la vostra disposició.