Arribar a crear una empresa no és fàcil, ni molt menys, i encara més acabar-la consolidant en el temps. Molt sovint, l’arbre no ens deixa veure el bosc, és a dir, que les mateixes ganes i fe en la nostra idea, no ens deixa ser prou reflexius, analítics i buscar un visió més realista del projecte. Per fer-ho cal tenir-ho tot molt clar, controlat i planificat, fins i tot un pla alternatiu.
Mai s’ha de començar un projecte amb manca d’informació, això ens pot portar a prendre decisions precipitades i a un resultat final no desitjat. Desconeixement real del mercat, una planificació inadequada, un error en l’estratègia,… són molts factors que faran difícil assolir els nostres objectius o l’èxit.
Tot seguit enumerem alguns dels errors més habituals de les persones que inicien o intenten iniciar una empresa:
- No fer un pla d’empresa a consciència.
- Manca d’un estudi de mercat.
- Desconeixement de la competència.
- Desconèixer les estratègies de comunicació o de màrqueting possibles.
- Centrar-se exclusivament a la idea o producte.
- Manca de coneixements econòmics i financers per administrar una empresa.
- Inadequat o insuficient finançament.
- Males decisions a l’hora d’invertir el capital.
- Errors en la planificació de vendes i de despeses.
- Saber dir NO, saber renunciar o replantejar.
En properes entrades ampliarem i explicarem més en detall aquests aspectes i, posteriorment, tractarem també de comentar les errades més habituals un cop ja s’ha fet el pas d’iniciar l’empresa.